Op de gemeenteraad van 18 mei 2026 werd het rooilijnplan Oude Godstraat 1 – 7 unaniem goedgekeurd. Hierdoor creëren we een belangrijk onthardingsproject in het centrum van onze gemeente. Gemeenteraadslid Didier Neyrinck “We zijn vooral heel tevreden dat de ontwikkelaar en het gemeentebestuur zijn ingegaan zijn op onze suggestie om de extra open ruimte in te vullen met een openbaar park.”

Blij met de keuze voor een openbaar park

Door de goedkeuring van het rooilijnplan ontstaat er een belangrijke meerwaarde rond ontharding. Ontharding die wordt ingevuld met een openbaar parkje dat zich zal situeren tussen de Oude Godstraat en de Onafhankelijkheidsstraaat. Didier Neyrinck juicht deze beslissing dan ook toe. “We zijn vooral tevreden omdat de ontwikkelaar en het gemeentebestuur positief hebben  gereageerd op ons voorstel om dit parkje een publiek statuut te geven.”

Met Lijst voor Edegem hadden we nog twee voorstellen klaar die een belangrijke meerwaarde kunnen betekenen voor dit project.

Behoud van het huidig parkje Oude Godstraat

“Het gemeentebestuur plant nog steeds om twee percelen te verkopen naast de Oude Godstraat 7. Het gaat om twee percelen die eigendom zijn van de gemeente. In plaats van te kiezen voor eenvoudig geldgewin, stellen we voor om deze percelen niet te verkopen en op die manier het parkkarakter maximaal te behouden”, stelt Didier Neyrinck.

Oproep om de omwonenden te betrekken

Op de gemeenteraad diende gemeenteraadslid Johan Nagels een amendement in met de vraag aan het gemeentebestuur om de buurt actief te betrekken bij het uittekenen van de bouwplannen.

Johan  Nagels: “Ons amendement werd afgewezen. De gemeente stelt dat de promotor reeds voldoende heeft afgestemd met de buurt. Voor ons een gemiste kans. Het buurtcomité Oude Godstraat heeft een stevig uitgewerkt bezwaarschrift klaar rond de geplande bouw in de Oude Godstraat.”